Lägerveckor

De tre lägerveckorna är upplagda på precis samma sätt så nedan följer information riktad till alla.

Lägerveckor år 2024:
v 27: söndag 30 juni – fredag 5 juli
v 28: söndag 7 juli – fredag 12 juli
v 29: söndag 14 juli – fredag 19 juli

En dag på seglarskolan
En dag på seglarskolan börjar klockan 9.00 med en samling på seglarskoleberget (vägbeskrivning följer nedan). Eleverna är indelade i grupper efter ålder och förkunskap. Dagarna varvar mellan segling och teori på land fram till 16.00. Även första dagen varje vecka följer samma upplägg och börjar med en längre samling med mycket information som både barn och föräldrar kan ha nytta av!

Mellan 12.00 och 13.00 är det lunch. Eleverna äter en medhavd matsäck och precis som all annan aktivitet på seglarskolan sker detta utomhus. Vill man så får man gå hem under lunchen, dock är det viktigt att en instruktör informeras om detta. På lunchen går det också bra att bada om man känner för det.

Utflykt
På onsdagen gör vi en heldagsutflykt om vädret tillåter. Då bjuder vi eleverna på grillad korv med bröd. Det har hänt att onsdagsutflykten skjutits upp på grund av hårt väder men i så fall brukar vi komma iväg på torsdagen istället.

Avslutning
På fredagen är det avslutning med kappseglingar och lite annat kul. Till sist har vi en diplom- och prisutdelning som börjar ca 15.00. Denna dag får man som förälder gärna komma och titta och tillsammans med oss instruktörer och barn och heja på och leka!

Ta med till seglarskolan
Vi är utomhus hela dagen och vi slutar inte tidigare vid dåligt väder. Därför är det viktigt att barnen har massor med bra kläder på sig som tål de flesta väderlekar samt mycket vatten. Detta gäller givetvis även första dagen!
Detta ska man ha med sig till lägret:

• Flytväst!
  • Matsäck (mycket dricka och något litet mellanmål utöver lunch rekommenderas)
  • Regnkläder (med regnbyxor) Även om det är sol på morgonen!!!
  • Ombyte (flera ombyten behövs eftersom man seglar 2 gånger per dag)
  • Badkläder och handduk
  • Varm tröja
  • Solkräm och kanske en keps

Då det ofta ligger mycket saker kvar när dagen är slut ber vi er även kontrollera att det som barnen tagit med till lägret även kommer med hem!

Saker man inte ska ha med sig till seglarskolan:

• Mobiltelefon.

Fler än en mobil har trillat i vattnet under seglarskolan, eller legat på en sten när det regnar. Seglarskolan önskar att barnen inte har med sig mobiltelefon till seglarskolan eftersom det stör och mobiltelefonerna lever farligt. Om barnen vill ringa eller smsa till sina föräldrar under seglarskoledagen har alla instruktörer mobil och ledningen har alla föräldrars nummer. Självklart kan även föräldrarna kontakta sina barn genom instruktörernas mobiler.

Vägbeskrivning
På land:
– Från Norrtälje åk E18 mot Kapellskär.
– Efter avfarten till Spillersboda sväng höger mot HÅTÖ.
– Sväng direkt vänster och fortsätt sedan.
– Efter farthinder följ vägen åt höger mot SUNDHOLMEN. (går en väg ”rakt” fram också)
– Fortsätt på Persängsvägen och kör rak fram i fyrvägskorsningen.
– Sväng första höger in på Rävgaddsvägen.
– Mellan tomt 29 och tomt 27 på höger sida finns en parkering. Därifrån går stigen ner till seglarskolan.
– Följ stigen och håll till vänster förbi bryggorna fram till Seglarskoleboden och vidare framåt längs stigen ligger ”seglarskoleberget” på höger sida ner mot L-bryggan.

Vi ber er som kommer med bil att ta hänsyn till hastighetsbegränsningarna då många boende i området påverkas om dessa inte hålls samt att många barn bor i området. Vi hoppas ni värnar om deras säkerhet.

Från vattnet: Kommer ni från Spillan kör man förbi Björkholmen och fortsätter tills man ser ett varv och ett vrak på fastlandet. Mitt emot ligger L-bryggan där seglarskolan är. Kommer man från Håtöhållet kör man igenom ”sjuknopssundet” mellan Rävgadden och Äspholmen och svänger därefter styrbord in i viken.

Vi ber er som kommer med båt att hålla låg hastighet vid bryggorna då båtarna som ligger fast vid bryggan skadas av upprepande svall.

Samlingen sker på det stora berget vid bryggan. Ser man en grupp ungdomar sitta samlade vid den lilla seglarboden är det bara vi instruktörer som har ett sistaminuten peptalk inför dagen och inget att ta hänsyn till. Eventuella frågor svarar vi på efter samlingen så det räcker att komma klockan nio.