Om

Håtö Seglarskola förgyller många barns sommarlov sedan mer än 50 år tillbaka! Håtö Seglarsällskap anordnar Håtö Seglarskola vecka 27, 28 och 29 varje år.

Vi håller till utomhus på udden vid Brusmarviken på Håtö där seglarskolan har en liten seglarbod och jolleramp. Alla läger håller på från söndag till fredag mellan kl. 9 – 16, varje dag. Mellan 12-13 är det lunch då vi äter medhavd matsäck och badar. Under seglarskolan är barnen indelade i grupper som växelvis har teori och segling. Blandat med detta finns självklart utrymme för en massa lek. Målet är att alla ska lära känna nya kompisar och ha riktigt roligt! Segling sker främst i jollar så som optimist, RS Feva, flipper och laser samt sedan ett par år i en kölbåt, en Virus 20. Barnen får lära sig segelsätt, väjningsregler, att rigga segelbåtar, navigering och hur man beter sig på sjön. De får segla två pass varje dag och vi övar även att på välta och välta upp våra segelbåtar. På onsdagen seglar vi på utflykt till Lilla Asken där vi grillar korv och barnen får lära sig om allemansrätten. På fredagen avslutar vi seglarskolan med kappsegling och självklart diplom och prisutdelning.

Seglarskolan är mycket populär och har de senaste åren utökat i omfattning. Från en vecka per år till tre fullproppade veckor med både barn och instruktörer. Vi är ca 50 instruktörer, uppdelade på de olika veckorna, som alla tidigare gått många år på seglarskolan. Tillsammans gör vi allt för att alla ska få så roliga seglarskoleveckor som möjligt!

Lägret kostar 1900 kr per barn och vecka plus 100 kr per familj för medlemskap i Håtö Seglarsällskap. För att gå på seglarskolan vill vi att barnet fyller 8 år under året och att man kan simma minst 200 meter. Tänk på att anmäla er i tid! Anmälan öppnar kl 00.30 den 1 januari 2024 och då är det först till kvarn. Medlemmar i Håtö tomtägareförening har möjlighet att anmäla barn som tillhör föreningen redan den 18e december och har således förtur fram till 1 januari. Information om hur du går tillväga delges via föreningens kanaler.

Vi hoppas på och ser fram emot tre fantastiska veckor år 2024!

/Colin Thomson och Anna Nord, ansvariga för Håtö Seglarskola