Välkomna till årets upplaga av Håtö Cup

Om man gillar att kappsegla och inte känner sig nöjd efter seglarskoleveckan så arrangeras varje år  Håtö cup, lördag vecka 28 av fjolårets vinnare, nedan ser ni inbjudan. Det går bra att låna båtar av seglarskolan, prata då med Petra eller Viktor.

Lördagen den 13/7 2019 kl. 12.00 är det dags för årets omgång av kappseglingen Håtö Cup. Tävlingen går runt Munkarna med start utanför Haget (se karta). Det finns två klasser; en för optimister och en SRS-klass för övriga båtar. I SRS-klassen tillämpas SRS-tal – ett sorts handikappsystem som gör att olika snabba båtar kan tävla mot varandra på lika villkor.

Anmälan

Startavgiften är 20 kr/båt i optimistklassen och 40 kr/båt i SRS-klassen. Anmäl dig till oskar.t.lund@gmail.com alternativt på plats, senast 15 min före första start. För över pengar via Swish 0768711396. Anmälan är endast giltig om startavgiften är betald innan start.

Att uppge i anmälan

• Namn på besättningen samt eventuellt lagnamn och båtnamn
  • Båtens typ vid anmälan till SRS-klassen
  • Segelnummer om det finns

Prisutdelning

• Prisutdelningen sker kl. 18.00 vid Seglarskoleberget.
  • Efter prisutdelningen är det regattapicknick på samma plats. Grillar finns att låna.

Tävlingsregler

• Starten för optimistklassen är 12.00. SRS-klassen startar 12.10.
  • Optimistklassen seglar 2 ¼ varv och SRS-klassen 3 ¼ varv runt banan. Vid dåliga vindförhållanden kan banan komma att kortas av med ett varv.
  • Alla fyra bojar måste rundas varje varv.
  • Bojarnas placering på kartan är ungefärlig.
  • Starten sker mellan två röda bojar, mål mellan boj och funtionärsbåt.
  • Startsignaler: 1 lång tut = 10 min till start. 2 korta tut = 5 min till start. 1 kort tut = 1 min till start. 1 lång tut = start.
  • I övrigt tillämpas väjningsregler och sportsligt uppträdande uppmuntras.

Välkomna till en härlig och rolig dag på sjön!

Vid frågor om tävlingen, kontakta Oskar Lund: 0768711396, oskar.t.lund@gmail.com